Cochet Antic

despre "frumusete la batranete si viata fara de moarte"

Exercitiu comercial cu vraji despre hermeneutica, fite de critic si delir de baiat sclipitor, dar cum va spuneam… sa ramanem la „frumusete la batranete si viata fara de moarte”

Nu de mult am intrat in posesia unor statuete unice si dupa toate aparentele destul de vechi („priceless” cum se spune – cine cunoaste comportamentul lemnului de tech stie) pe care am reusit in cele din urma sa le readucem cumva la viata. Pentru cei curiosi de soarta lor, iata imagini care confirma ca am ramas fideli devizei noastre (www.cochetantic.wordpress.com)   –  „frumusete la batranete si viata fara de moarte” – evident in masura posibilitatilor si a priceperii noastre.
Orchestra celesta - Statuete  (inainte si dupa restaurare)

Ele reprezinta o orchestra celesta; in imaginea de mai sus 2 exemplare – inainte si dupa interventia de „cosmetizare”. Culorile au fost alese in functie de indicatiile ramasitelor de culoare si intuitiv in functie de diverse surse/ imagini reprezentand costume traditionale/ceremoniale… Presupunem ca infatiseaza zeitati si ca ar proveni din Indonezia (probabil Bali), dar nu avem nici o certitudine in privinta atribuirii facute de noi… Incercarile noastre de documentare au ramas fara mare succes. Orice informatie care ne-ar putea ajuta sa stabilim cultura din care fac parte este bine venita! In cele din urma au ajuns la cine trebuia…Multumim!

Este dificil de explicat, dar exista in viata noastra perioade in care inteferam in mod inexplicabil cu universuri si culturi care nu fac parte din „ambientalul” cotidian. Nu de mult ma intrebam unde a fugit pasiunea mea (din tinereti) pentru culturile orientale. Atunci cand exersam figuri de ninja, ma concetram sa levitez, alteori incercam sa comunic „cu marele eu universal din mine  si de peste tot din jur” (Doru Vasilescu dixit O.I.P. si 🙂 ) sau sa conving cu puterea gandului gainile providentiale ca soarta tragica care le asteapta face parte dintr-un ciclu cosmic sacru si pragmatic in acelasi timp, chiar daca de neinteles si extrem de injust pentru ele… Nu am mai citit nimic despre chestiile astea de vreo 25 de ani… Si iata cum bucla parca vrea sa se inchida (speram sa nu fie sfarsitul); nici nu am terminat bine de cosmetizat statuetele cu pricina,  ca intram din nou in posesia unor „artefacte” : un set de piese parte dintr-o productie credem unica – de fapt ce a mai ramas si putut fi recuperat – care parca incearca sa ne forteze mana inspre zone demult uitate, ca un fel de reconectare cu cei care am fost, dar pe care i-am uitat sau alungat (tot din noi, claro!)… Ce mai pozna; niste usi provenind de la piese de mobilier din lemn de tech. Despre calitatile lor functionale, nu ar fi mare lucru de spus – pot fi folosite ca ornamente murale, obiecte decorative in sine sau la reconstructia aproximativa a unor piese in stilul celor originale – dar ce joc de piste, Indiana Jones pe arhivele internetului, pentru a afla catusi de putin ce este cu ele, a le atribui si „intelege”… Ce alta ocazie si justificare mai buna de a reinnoi povestea trecutului nostru defrisand putin potecile vechilor pasiuni. Ce bataie de cap (!?) si ce demers pasionant,  cu aceste 5 piese:
( 3 de fapt fiindca 2 sunt in „dublura”). Aproape ca-mi doream sa-l fi cunoscut pe Bivolaru.

– usa dubla dulap cu reprezentarea avatarurilor  lui Vishnu si a altor zeitati in  diversele lor reincarnari (135cm x 100 cm, lemn de tech cu reliefuri si pictat, vechime > 100 ani, daca nu chiar 200) – Narasimha, Omul leu (Nara = om, simha = leu) sau Varaha, mistretul s.a.m.d.

DSC03585bissi
– un ansamblu de usi dulap (bufet – – cele in rosu 32×32 cm si cele in negru 32×64 cm) cu reprezentarea povestii „Dola Maru”  – http://en.wikipedia.org/wiki/Dhola_Maru in varianta Rajasthani / episodul final al fugii celor doi indragostiti pe o camila fermecata –  poveste/legenda „emblematica” a folclorului hindu din filonul dragostei Sigfrid si Crimhilda (in versiune video Romeo si Julieta :D), doar ca in cultura lor astfel de povesti, in care eroii sunt supusi unor incercari teribile in care mor si reinvie de mai multe ori (ca si Fat Frumos al nostru… sau Catalin Botezatu, Dan Sova, Adrian Nastase, Oana Zavoranu si altii), nu se pot termina decat cu „happy end” – oarecum „firesc” intr-un univers guvernat de fortele karmice si implacabile ale destinului.

DSC03562

Vechimea greu de precizat, din lemn de teck cu reliefuri si feronerie forjata manual. In urma cautarilor noastre nu am gasit nimic similar, ceea ce ne indreptateste sa credem ca ne aflam in fata unor piese realizate in numar limitat (probabil o comanda)… Cele 2 seturi provin din aceeasi sursa.

Decriptarea semnificatiei ornamentelor piesei mari este „o munca de o viata” . Cu atat mai mult cu cat miile de secte hindu nu au reusit sa cada intre ele  „de acord” asupra unor episoade din propria mitologie. Aceste „desene” pot fi considerate in mai multe feluri… Varianta cea mai simpla ar fi ca ele ar avea o semnficatie subiectiva, indicand „doar” viziunea artizanului despre diverse personaje si povestile lor din mitologiile hindu. Un fel de Aurel Gheorghe Cogealac… „avant la lettre” si fara impresar.

Nu ma intrebati de ce l-am amestecat si pe Cogealac Aurel aici… Acum nu stiu, abia la sfarsitul articolului voi fi inteles si io ce fel de transa m-a trasnit.

Aurel Cogealac in splendoarea saAurel Cogealac in toata splendoarea lui (cea originala – artistul… nu testoasa)
doar ca la el nu este vorba despre zeitati, ci despre oameni… si nici despre virtuti,
ci despre altceva ;). Ce sa-i faci, traieste si el in Romania si asta ii ocupa tot timpul 😀
Daca dorim sa complicam lucrurile, ne putem imagina ca anumite „asocieri” (probabil unice) pe care le regasim in motivele figurate, ar putea fi expresia unei forme de rezistenta sau nesupunere culturala fata de dogme si istorie; un concentrat de convingeri, valori morale si culturale proprii artizanului. Spun asta pentru ca l-am cunoscut binisor pe Aurel… candva. Restul nu mai are nici o legatura cu el… sau poate da.
Medalion _ compressed
Monturile („vehiculele”) creaturi zoomorfe hibride – fiinte patrupede cu caracteristici specifice mai multor animale – simbolizeaza credem fiecare o virtute, o calitate specifica ce sustine „personajul” si povestea (epopeea) sa (paunul – integritatea, leul – forta fizica si morala a unui individ sau a unui popor, elefantul – sansa, norocul, sortii favorabili… s.a.m.d.) , explicand insusirile zeitatii pe care o poarta… Usor de inteles atunci cand oamenii risca sa dezbata in fel si chip, uneori cu sabia sau ghiuleaua pana la sange si os, timp de milenii, atributele zeilor pe care ii venereaza. Inaintea vechilor greci sau a mesterilor gotici, dincolo de dimensiunea spirtuala si estetica a artei, orientalii au inteles functia sa practica de educare si astfel de perpetuare si conservare a sufletului fiecaruia in armonie cu oranduiala universala, divina si la ei, implicit cea sociala. Reincanarile  „istorice” a lui Vishnu, nu fac decat sa perenizeze filozifia si credinta ancestrala, altfel in fata dezastrelor si incercarilor de tot felul, „omeneria” si-ar putea intoarce lesne spatele vechilor idoli si devota energiile noilor „aparitii providentiale”.  Un registru cat mai vast de infatisari si metamorfoze in diverse cicluri karmice nu face decat sa consolideze certitudinea unuia si aceluiasi creator si carmuitor al tuturor lumilor si universului care are de partea sa toate argumentele, calitatile, fortele, energiile si profetiile definindu-l.

Dincolo de orice speculatii, daca lasam prudenta sa ne dicteze gandurile, tot putem interpreta aceste reprezentari ca „simple” alegorii pilduitoare sau descriptive ale originii si trasaturilor definitorii pentru cultura si semintiile „hindu”. Nu suntem experti in hermeneutica, istoria religiilor sau orientalisti, dar ne simtim obligati fata de cei care eventual vor dori sa intre in posesia acestor unicate, dorind sa le oferim un minim de informatii care sa depaseasca aspectul vechimii si valorii lor ca obiecte de colectie sau cel al veleitatilor estetice, in speranta ca vor descoperi si alte lucruri interesante. Suntem APROAPE siguri doar de unicitatea si vechimea lor; dupa absenta referintelor documentare si respectiv datorita gradului de uzura a suportului lemnos (tech – esenta tare foarte rezistenta la uzura – timp, factori mecanici, factori de mediu, etc.) depozitat in spatiu  interior, deci protejat, care indica o vechime de peste 100 ani….daca nu chiar 200…O nimica toata! Serios!

In cele din urma sunt poate niste acareturi interesante pentru decorarea unor locatii specifice in Centrul vechi, Vama, sau poate spatiile pentru indragostitii din Bamboo :))), designeri de interior, etc. Glumim!… Atunci pentru colectionari, amatorii de gen, pasionati de exostim sau de misterele orientului.. Nu nici asta?  Poate doar urme despre care vom afla (cu pretul unui agreabil efort de studiu si cautare) ca sunt si ale noastre, ale poporului roman… Daca nu, cum altfel am putea explica creaturile imaginate de Aurel, despre care stiu sigur ca nu a si-a pierdut timpul cu „Vedele” si „***bharatele”, daca samanta lor nu ar zace undeva in subconstientul baiatului de la tara si despre care ilustri invatati ai neamului ne-au vorbit si ne ma vorbesc inca, dar carora, din motive pe care nu le intelegem, nu le dam suficienta importanta, ca sa nu mai spunem ca cei mai multi dintre noi le ignora complet… Poate ca nu sunt decat doar ramase de la dulapul de zestre al lui Maitreyi… de undeva pe Mantuleasa…

– O-O Flo –

P.S.in cazul in care am fost prea confuz, nu a fost nici o aluzie… „Cineva” acolo le-a gasit: in 2006, pe Mantuleasa (mai mult nu spun), erau scoase in strada pentru gunoieri. Sa ma dea Prigoana in judecata… Nu am sa-i spun si ce numar :D. Pentru vanzare dupa restaurare sau la schimb in functie de oferta!

P.S. 2 – Aurel daca inca o data te-am ajutat sa te intelegi „mai bine” :D, nu vreau decat sa ma ierti

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: