Cochet Antic

despre "frumusete la batranete si viata fara de moarte"

Mici „comori” ascunse nesemnate sau semnate de pictori anonimi sau uitati – seria portrete

Daca cumva aveti impresia ca piata de arta din Romania ramane un domeniu incert in care se invart aceleasi lucrari sau nebanuit de multe (!) semnate de aceiasi artisti cunoscuti precum si de altii „uitati si redescoperiti” (alta poveste), nu sunteti departe de adevar.  Numarul de lucrari realizat de artistii plastici de la inceputurile picturii romanesti si de-a lungul vremii este relativ mic in comparatie cu cel realizat in tarile cu traditie.  Este probabil si unul din motivele pentru care avem si impresia unei „lumi mici si multumita de sine” in care intalnim in mod repetat aceiasi autori cu o frecventa care justifica semnele de intrebare pe care cei de buna credinta si le-ar putea pune pe buna dreptate.  In zilele noastre, posibilitatea de a gasi lucrarile unor maestri romani uitate prin poduri prafuite sau in mormanele „expuse” de targovetii si negustorii de arta deveniti intre timp cunoscatori este din ce in ce mai mica.  Vigilenta lor nu mai lasa sa scape aproape nimic in urma „raziilor” de colectare.  Imaginatia si organizarea acestora ar putea face sa paleasca de invidie pana si cel mai arogant ofiter de ‘intelligence”; incepand de la presedintele de scara de bloc, si terminand cu preotul parohial; de la echipele de zidari si instalatori,  la ONG-urile unor culte religioase sau asociatiile de pensionari, toate filierele de informare si achzitionare functioneaza in „full regime”. Cu toate acestea si dincolo de unele aspecte care lasa „grav” de dorit, prin targuri, talciocuri sau in casele vechi, sansa mai poate surade inca ochiului avizat si celor cu spiritul „iscoditor”, rasplatindu-le pasiunea si perseveranta cu surprize placute.

Pentru majoritatea colectionarilor si a cumparatorilor de arta ocazionali impulsul achizitiei este de cele mai multe ori dictat de ratiuni estetice sau/si de cele de ordin financiar-economic in functie de valoarea lucrarii sau invers de limitarile bugetare. Din pacate, nu de putine ori, notorietatea  semnaturii si potentialul sau de tezaurizare (bonificare in timp) ramane elementul determinant si uneori exclusiv in decizia de cumparare. Spunem din pacate pentru ca o lucrare de epoca poate „ascunde” o multime de alte elemente de interes pentru cei care doresc sa-si decoreze spatiile cu bun gust, eventual sa evite eticheta snob, caci casa/ biroul sunt cele mai relevante dintre aparente despre personalitatea,  universul psiho-afectiv si cultural al celor care le habiteaza; mult mai graitoare si in acelasi timp discrete decat toate elementele de demarcare vizibila adoptate de larga majoritate… Ba chiar am putea spune ca o colectie sau doar cateva obiecte, lucrari razlete de arta, piese de mobilier (etc.), pot compensa neglijenta si lipsa de inspiratie si alte criterii total subiective care li s-ar putea eventual reprosa posesorilor in aparenta vizibila sau prezenta lor publica.

O opera de arta ne poate furniza o multime de informatii interesante cu valoare documentara despre epoca datarii sale – peisaje si infatisarea unor locuri, moravurile, preocuparile contemporanilor, tipologii umane, viata socio-economica – care vin sa defineasca o perioada prin elemente vizuale de multe ori absente in scrierile vremii.

De aceea ne-am gandit ca ar putea fi interesant sa va prezentam cateva lucrari frumoase, unele chiar impresionante, cele mai multe nesemnate, altele semnate de „anonimi”, ce au trecut prin atelierul nostru de restaurare. Ideea principala a discursului de fata fiind aceea de a sugera faptul ca marii maestri sau pictorii celebri ai timpurilor de odinoara nu au si nu au avut monopolul talentului, uneori au dat si rateuri, la fel cum pictori considerati „comerciali” pana la banalizare au fost capabili sa produca adevarate opere de arta si ca lucrarile nesemnate (sau dificil de atribuit) nu sunt intotdeauna realizate de anonimi si asa mai departe… Ca sa nu mai vorbim despre lucrari distruse sau degradate care pot descuraja pana si pe cumparatorii „optimisti” cat de cat initiati… dar nicicand nu vor scapa ochiului cu adevarat avizat.

Din fericire mai exista cativa colectionari, prea putini, care au depasit faza „de investitori” si al caror fler se confirma adeseori in urma procesului de restaurare, achizitiile lor  scotand la iveala frumuseti nebanuite si adevarate mici opere de arta. ce vor scapa astfel sfarsitului tragic pe fundul camionetei unui negustor neglijent.

1) Femeie cu naframa, ulei pe panza 30 x 50 cm, nesemnat, probabil inceput de secol XX, valoare la achizitie 150 RON, cost restaurare 350 RON in 2011. Valoarea sa actuala o vom lasa pe seama specialistilor, dar daca lucrarea apartine lui Strambulescu (la „inceputuri”)  cunoscut pentru precouparea sa pentru efectele de lumina controlata… un fleac – de la 2000 de euro in sus (doar daca, noi nu suntem „experti”).

Femeie _faze

inainte, in timpul (fazele procesului) si dupa restaurare

2) Portret de barbat (poate cel al sculptorului Brancusi),  semnat „Mandru”, ulei pe carton 25 x 35 cm, pret de achizitie 200 RON, cost restaurare 200 RON in 2012… Daca este Ion Mandru, 1897 – 1980, pictor galatean mai putin cunoscut  desi uneori prezent in casele de licitatii, are deci „o cota” cu siguranta prea modesta – cateva sute de euro la dimensiunea de fata – daca este sa ne raportam la maiestria lucrarilor sale)… atunci neobositul colectionar a pus mana pe o mica opera de arta; produsul final demonstreaza ca au meritat atat riscul cat si investitia.

Portret inainte - dupa

inainte                                                                               dupa restaurare

3) „Portetul unui personaj” – (lucrare remarcabila botezata de noi cu un nume lipsit de imaginatie, pentru a exemplifica saracia informatiilor care caracterizeaza in general absenta preocuparii conservarii patrimoniului de orice natura si informatiilor), ulei pe panza 60 x 80, lucrare realizata de un maestru a portretitsticii (nu sunt multi in istoria picturii romanesti ), probabil la inceput de secol XX. Pret de achizitie 400 RON, cost restaurare 600 RON (in 2013), valoare greu de estimat, dar cu siguranta „o afacere frumoasa” daca s-ar putea identifica autorul sau personajul – un demnitar, avocat, bancher sau functionar important in institutia sau comunitatea din care facea parte.

Port inainte_dupa

inainte                                                                                     dupa restaurare

4) Portret de femeie (cine, probabil nu vom sti niciodata) semnat Aurel Bordenache in 1987 (alt portretist roman de exceptie, dar „uitat” nascut la Husi in 1902, decedat in 1987)… Pret achizitie 200 RON, intr-o stare deplorabila (ruptura centrala, mototolit, panza „invelita” in praf), cost restaurare 400 RON in 2012, estimare facuta de catre o casa de licitatii minimum 3500 RON.

INAINTE - DUPA Bordenache

inainte                                                                                  dupa restaurare

5)  „Domnita in albastru”, uitata probabil in duba unui targovet de potcoave vechi si alte ruginituri pana cand un colectionar avizat si inspirat a rascumparat-o pe un pumn de margele, cerandu-i mana de la tutorele sau neglijent. Asa arata o pepita ingropata in noroi care nu are nevoie decat de o trimitere la salonul de frumusete „Cochet Antic”…  poate in trecere si putin „shopping” pentru straie noi de sarbatoare – ulei pe panza, nesemnat atribuit de descoperitor lui Misu Pop (pentru unii un reprezentant al „primitivismului”, pentru altii al academismului romanesc)… Nu suntem in masura sa confirmam sau nu atribuirea facuta de neobositul cautator de comori – (exista o lucrare cu aceeasi frumoasa doamnita la muzeul Brukenthal) – contrastul dintre cele doua imagini insa vorbeste de la sine despre interesul si oportunitatile care se pot ivi cu ocazia diverselor targuri de antichitati  si micile comori care se pot pierde neglijate fiind sau care pot trece neobservate din diverse motive cum ar fi goana dupa semnaturi, lipsa experientei sau si a culturii plastice, incertitudinea sau pur si simplu capcana aparentelor. 400 RON la achizitie, 1000 RON restaurare… O mica comoara pentru 1400 RON… Nu este, zau, o afacere rea

Portret de fata

inainte                                                                         dupa restaurare

6) Ce parere aveti despre acest studiu „cap de expresie” nesemnat, nedatat, culori cristalizate pictat pe o panza veche de 70-100 de ani. Oare de cine ar putea fi facut? Justifica oare absenta semnaturii pe o astfel de lucrare o economie 350 de RON (evident daca sunt disponibili) pe motiv ca autorul ar fi necunoscut sau ca ar fi nesemnata!? Inainte sa raspundeti, ganditi-va ca orice lucrare plastica se bonifica cu timpul indiferent daca este sau nu semnata sau atribuita…bine inteles daca este si reusita… Dar mai ales la faptul ca in urma curatarii pot aparea indicii sau chiar si… semnaturi… Da, lucrarea de mai jos, odata dezbracata de haina ingrata a timpului am gasit greu vizibila, dar incontestabil marcata, „amprenta numelui” unui artist recunoscut – Stoica Dumitrescu… Pentru cei mai pragmatici dintre cititori, in casele de licitatii „doar” de la 1500 de euro in sus la dimensiuni similare sau chiar mai mici. Cap de expresie, portret de tarancuta, ulei pe panza, 51 x 65 cm.

Portret tarancuta - ulei pe panza 65x51 cm

inainte si dupa curatire, urmata de interventii usoare de restaurare

7) Oare cine o fi si de unde o fi???… Noi l-am numit in gluma  „Generalu’ „… Chiar daca estetica decorativa a lucrarii ramane discutabila, este in perfect acord cu sobrietatea si natura personajului. Ne gandim ce bine i-ar fi stat la muzeul armatei si ca astfel de lucrari pot reprezenta o sursa documentara pretioasa pentru cei pasionati de istoria militara a Romaniei sau a altor tari cu care tara noastra a intretinut relatii de-a lungul timpului… Si aici reiteram frustrarea fata de absenta informatiilor si neajunsurile unei societati lipsite de preocuparea capitalizarii trecutului istoric, intrebandu-ne; „oare cati curatori de muzeu sau cercetatori in ale istoriei frecventeaza, fie chiar si ocazional, targurile de antichitati, pentru ca acolo este cu adevarat nevoie de expertiza dumnealor!?”. Ulei pe panza 60 x 80 cm, distrus si acum in forma,  asteapta falnic sa fie numit din nou in fruntea armatelor de aceasta data de fantome ale neamului. Vorba critcului de arata maestrul Tudor Octavian; „Este usor sa confirmi un tablou de Grigorescu, semnat Grigorescu si aflat in colectia unui muzeu de arta, eventual sustinut si de un certificat de donatie semnat de autor… Mai greu este sa descoperi si sa-ti asumi riscul certificarii unei lucrari atunci cand nu ai certitudinea provenientei”.

General inainte_dupa

inainte                                              faza intermediara                                       dupa restaurare

8) Am avea numeroase alte exemple (poate intr-o postare viitoare), dar vom incheia aici lista de astazi cu un portret fabulos semnat de un pictor sucevean si el prea putin conuscut pentru talentul sau. Curatirea si restaurarea au adus la iveala o bijuterie, un nume si o data St. Soldanescu,  Munchen 1894 (pictor sucevean – un artist quasi necunoscut de mare anvergura artistica)

inainte si dupa restaurare

inainte si…                                                                                 dupa restaurare

Incheiem aici aceasta scurta serie a unei liste nebanuit de lunga de „comori” (pentru noi – in orice caz spre deosebire de experti, colectionarii, cei care au meritul redescoperirii lor…si noi, ne-am asumat si riscul de a le „atribui”) ce au trecut in ultima vreme prin atelier, pentru a va ajuta sa va faceti o imagine despre ce v-ar putea asteapta acolo printre tarabe… Nu trebuie decat sa le descoperiti.

– O-O Flo –

Anunțuri

5 comentarii la “Mici „comori” ascunse nesemnate sau semnate de pictori anonimi sau uitati – seria portrete

  1. Dan Picioreanu
    Octombrie 25, 2014

    Bravo Dutu, foarte frumos articol !

  2. Dan Picioreanu
    Octombrie 30, 2014

    Like !

  3. Pingback: Tot din seria „Mici comori ascunse si nebanuite” – portrete (2) | Cochet Antic

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Mai 4, 2014 de în jurnal, picturi ulei, ulei pe carton, ulei pe panza şi etichetată , , , .
%d blogeri au apreciat asta: