Cochet Antic

despre "frumusete la batranete si viata fara de moarte"

Evariste Carpentier

Le_goûter_des_dames._(par_Evariste_Carpentier)

Le goûter des dames

Stim despre critica artei ca este o meserie prea riscanta in sine pentru cei carora artistii, media sau propria ingamfare NU le-au atribuit dreptul, competentele, impresia si calitatea de a evalua talentul pictorilor si de a „ingradi’ sensibilitatea privitorului in contemplare. Pe de alta parte zilnic descoperim artisti absolut fabulosi pe care criticii, profesorii de istorie, casele de licitatii, marile cataloage de indexare, ii ignora desi exista suficiente surse documentare care nu justifica in nici un fel caderea in uitare a multor lucrari si artisti extraordinari. Recent, nu am reusit sa-mi controlez reactia de surpriza afland ca un titan rus despre care mi s-a spus ca studentii la istoria artei (de astazi si din scolile noastre), abia daca i-au auzit pomenit numele pe parcursul formarii lor desi inainte de ’89 au fost publicate cataloage  si era chiar o referinta particulara in istoria picturii universale – I-N-C-R-E-D-I-B-I-L!

Din aceeasi serie in care vi l-am prezentat anterior si pe pictorul american Childe Hassam, va propunem astazi un alt „impresionist virtuoz” si prea putin cunoscut, cel putin in aceasta parte de lume. Da, virtuoz pentru ca arta sa este absolut muzicala, melodioasa, ne canta si ne incanta cu o muzica tandra despre vremuri apuse, dar inca prezente in memoria si sensibilitatea colectiva si parca posibil de retrait in aceste vremuri lipsite de poezie si continut – belgianul Evariste Carpentier .

De fapt Carpentier este ceea ce istoricii de arta (din alte tari) numesc un „luminist”, de la „luminisme”, miscare artistica a carei deviza era „Vie et Lumiere” care preia de la impresionisti interesul pentru reprezentarea luminii in diversitatea spectrului sau si a umbrelor colorate combinat cu realismul traditional al picturii flamande in lucrari cu scene „animate” – instantul/clipa sau momentul dublat de energia si vitalitatea personajelor… De altfel de origine „dubla”, artistul combina armonios calitatile celor doua culturi – rosbustetea flamanda cu poezia si sensibilitatea valona de inspiratie franceza (ultima caracterizare apartine lui George Simenon, publicata intr-un articol dedicat in numarul special de Craciun in Gazeta de Liege in 1922).

La fel precum si Childe Hassam, din motive greu de inteles, arta si talentul lui Carpentier s-au bucurat in timpul vietii sale de apreciere si recunoastere universala (Amsterdam, Paris, Barcelona, Americi), pentru ca in timp, incet incet, sa se estompeze in constiinta marelui public. Surprinzator, nici revenirea in forta (pe piata de arta) a impresionismului  din anii ’70 nu a reusit sa reimprospateze memoria si interesul  colectiv pentru opera(pentru mine) epustuflanta a lui Carpantier.

Imaginile propuse fac efemer orice demers critic si speram sa vorbesca de la sine, pentru ca restul este… doar Wikipedia…. si pentru curiosi  🙂 -> Evariste Carpentier

– O-O Flo –

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Ianuarie 29, 2014 de în jurnal şi etichetată , , , , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: