Cochet Antic

despre "frumusete la batranete si viata fara de moarte"

Samson Flexor : un pictor roman celebru… dar aproape necunoscut romanilor

samson_flexorMulti dintre dumneavostra nu-l stiati  – credeti-ma am intrebat – desi Samson Flexor este unul dintre putinii pictori  romani care a studiat si abordat toate manierele, pentru ca in cele din urma sa se dedice in totalitate abstractionismului si cubismului, fiind probabil si singurul pictor roman care a avut un impact important si recunoscut in istoria universala a acestor curente.

Flexor este asadar un pictor „autoasumat” roman, pentru ca nu a avut niciodata nationalitatea romana, nerevendicat de noi pana recent, dar adoptat de francezi. El s-a nascut in 1907  intr-o familie evreiasca bogata din Soroca, in Basarabia, pe atunci sub tutela rusa. In urma evenimentelor din 1917,  familia sa – tatal evreu mare proprietar latifundiar, mama de origine franco-rusa crescuta si educata la Viena si la Bucuresti – a fost nevoita sa emigreze  in Romania, unde Flexor isi va continua studiile in arta incepute la Odessa.

In 1922 pleaca in Belgia pentru a urma cursurile Academiei Regale de Arte Frumoase, iar in 1924 se muta La Paris  unde studiaza Istoria Artei la Sorbonna si tehnica picturii murale la Academeia Ranson, unde se va si stabili, credea el definitiv, urmand sa primeasca cetatenia franceza in 1930.

sam_flexor_concierge

„Concierge” (Paris) 1930 – pinacoteca Sao Paolo

In Franta activitatea sa artistica si de promotor al artelor este relativ sustinuta, iar in anumite perioade se poate spune chiar intensa. In 1927 are prima expozitie personala, pentru ca mai tarziu sa devina unul dintre directorii Salonului  (targului) Pictorilor Superindependenti, functie pe care a pastrat-o pana in 1938.

In 1933 se converteste la religia catolica.  Samson este o natura framantata in cautarea unei identitati, credinte, patrii si evident „chimii” cu spatiul de viata. In 1937 se muta, se „exileaza” aproape, in Normandia unde va si ramane pe toata perioada celui de-al 2-lea razboi mondial, devenind membru al rezistentei franceze.

Dupa razboi, artistul aflat mereu in cautarea unei identiati, incearca sa creeze poluri de arta sionista… O initiativa care  il va marginaliza, dar in acelasi timp, pe fondul conjucturii istorice postbelice, ii va conferi si o reputatie militanta, devenind astfel o personalitate marcanta in randul comunitatii artistilor de origine evreiasca atasati valorilor  nationaliste si de emancipare ale poporului evreu…dupa cum o poate sugera si acest acrostih improvizat care i-a fost dedicat in 1948 de poetul sionist Charles Melaye.

                          F   idele à la splendeur sereine des etoiles

                          L   e nombre d’or fulgure en tes savante toiles

                          E   t la realité pour toi n’est plus le grand

                          X  puis que le cosmos te devient transparent

                          h mon Flexor, puis que ton magique génie

                          R  etrouve le secret perdu de l’harmonie

Paradoxal, imptotriva cursului evenimentelor si a impresiei de a-si fi consolidat un statut, pictorul se confrunta cu dificultati materiale. Ramas vaduv cu 2 copii in grija sa,  resuseste cu greu sa asigure nevoile familiei si nici nu pare sa se simta implinit pe planul carierei sale artistice. Dupa o vizita prealabila in Brazilia la rudele sotiei defuncte, in 1948 decide sa paraseasca  Hexagonul pentru a se stabili definitiv in viitoarea sa patrie de adoptie.

Din acest moment Flexor renunta definitiv la tematicile si maniera realista pentru a promova „abstractionismul liric”, un curent absolut nou pentru America Latina… De fapt Samson Flexor face parte dintre pionierii miscarii asa cum a fost definita de Geroge Mathieu in 1947. Artistul devine practic un precursor al   abstractionismului liric american care incepe sa se demarcheze ca maniera tarziu, in anii 60-70.

"Dansul" (interpretare dupa Matysse) - pinacoteca Sao Paolo

„Dansul” (interpretare dupa Matysse) – pinacoteca Sao Paolo

In 1951 si 1961 reuseste sa creeze un „studio” si respectiv un centru de arta sionista, proiectul mult visat, unde vor expune elevii si adeptii sai alaturi de care va si participa la mai multe bienale la Sao Paulo  – Lívio Abramo, Antonio Bandeira, Portinari, Volpi, Lygia Clark, Arnaldo Pedroso d’Horta. In 1957  publica chiar un manifest „Consideratii asupra artei abstracte” .

Anii ’60-’70 care coincid cu emergenta si succesul  spectaculos al abstractionistilor americani (atat artistic, cat si financiar) este considerata ca fiind  perioada de apogeu si maturitate a artistului. Expozitii personale sau colective alaturi de abstractionistii brazilieni (multi dintre ei fosti elevi) fac inconjurul lumii. In 1963  i se organizeaza la Paris prima retrospectiva de proportii cu 120 de lucrari, cand are loc si achizitia unei lucrari de catre Muzeul National de Arta Moderna (George Pompidou).

In Brazilia incepe sa lucreze la opere monumentale cum ar fi frescele din biserica Nossa Senhora do Perpétuo Socorro. La Sao Paolo sau oriunde in tara sa de adoptie, mozaicurile si frescele sale devin obiectiv turistic  si cultural, iar numele Flexor incepe sa faca parte din categoria  „bunurilor nationale”... Fara tranzitie, la fel cum s-a si intamplat, brusc si neasteptat; Flexor moare in 1971 la apogeul efervescentei creatoare, celebritatii… al carierei sale.

Nossa-Senhora-do-Perpétuo-Socorro

Catedrala „Nossa Senhora do PerpétuoSocorro” din Sao Paolo

Aportul imens al lui Samson Flexor  in pictura moderna este demult recunoscut de publicatiile franceze care, alaturi de brazilieni, il mentioneaza ca fiind initiatorul curentului modernist in Brazilia si America Latina. Diverse surse de limba franceza il prezinta ca fiind un pictor evreu nascut in Rusia, de origine romana si nationalitate franco-braziliana… complicat! Conform spuselor fiului sau Andre Flexor, toata viata artistul s-a declarat a fi un roman din Basarabia.

Samuel Flexor 1930 ulei pe panza 50.5 x 61 cm

Nud – Samson Flexor 1930 (Bucuresti colectie particulara)

In ultimii ani, Flexor revine progresiv in atentia publicului european in urma publicarii unor serii de articole si lucrari care i-au fost dedicate si a unor manifestari-expozitii organizate de institutiile culturale din Brazilia, o tara in „emergenta” care investeste semnificativ in promovarea patrimoniului sau cultural pe plan international. Cu aceasta ocazie o studenta moldava plecata sa faca un master in istoria artei la Sorbonna, descopera existenta si povestea vietii artistului aproape necunoscut in tara sa de origine. La invitatia ei, fiul pictorului,  Andre Flexor, decide sa viziteze locurile de obarsie ale tatalui sau, Moldova de peste Prut, despre care nu stia mai nimic, decat ca Flexor tatal refuza sistematic sa le vorbeasca despre copilarie si tara in care s-a nascut, dar pe care continua totusi sa o revendice ca fiind patria sa –  Basarabia. Prin eforturile celor doi se obtine acordul oraganizarii si finantarea unei expozitii itinerante „De la Chisnau la Sao Paolo” si in 2007 , cu ocazia inaugurarii primei etape din aceasta calatorie care urma sa faca pe jumatate inconjurul lumii, Andre Flexor pune piciorul pentru prima data pe pamantul tarii de origine a tatalui sau oferind astfel prilejul unei „descoperiri culturale” majore de ambele parti.  In cadrul acestui proiect expozitia poposeste in acelasi an si la Bucuresti,  la Muzeul Cotroceni, ocazie unica (pana in prezent) pentru publicul din Romania sa descopere arta si franturi din viata pictorului care atunci cand se definea numea alaturi de Basarabia si Romania ca fiind de fapt tara sa; da(!), „basarbean din Romania”, spunea el!

Este o onoare si o bucurie pentru noi sa va prezentam un pictor (si) un roman a carui viata, creatie absolut fabuloasa si destin „romanesque”, adeseori marcate de accente dramatice, agravate printre altele si de o criza cronica de identitate,  au ramas relativ necunoscute iubitorilor de arta din Romania pana la data evenimentului amintit… Cu atat mai mult cu cat, recent, am avut sansa sa admiram (si sa fotografiem) o lucrare din perioada parisiana a vietii sale, probabil sau deocamdata singura cunoscuta in Romania (dupa informatiile noastre) purtand amprenta marelui artist.

– O-O Flo –

P.S. – Un articol documentat, punctat cu date, elemente de teorie a imaginii si de critica artei  in creatia lui Flexor, poate singurul publicat in romaneste, este cel al Madalinei Margaritescu >>>

Cel mai important pictor abstract al Braziliei, Samson Flexor, evreul “român din Basarabia”

Anunțuri

2 comentarii la “Samson Flexor : un pictor roman celebru… dar aproape necunoscut romanilor

  1. Pingback: Cel mai important artist abstract al Braziliei, Samson Flexor, evreul “român din Basarabia” | litartekalon

    • cochet antic
      Ianuarie 12, 2014

      Orice articol publicat despre Samson Flexor reprezinta un aport la promovarea artistului care de o maniera cumva regretabila este foarte putin cunoscut si chiar subevaluat pe piata de arta europeana. Referitor la anuntul casei de licitatii Goldberg; este o situatie curenta si relativ des intalnita ca diverse lucrari sa fie achizitionate inainte ca licitatia sa aiba loc sau chiar sa fie retrasa din diverse motive…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Decembrie 24, 2013 de în jurnal şi etichetată , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: